4 098
Татар милли көйләрендә пентатоника роле. Аның киләчәге.
Ангемитоника яки ангемитониканың бер өлеше буларак пентатоника, гомумән, дөньядагы халыкларның музыкасының күпчелегенең нигезендә ята. Кытай музыкасы булсын ул, хәтта бик күп славян халыклары әлеге җайны кулланалар. Хәтта Африка җырларында да, шул ук spiritual, блюз – болар барысы да ярымтонсыз музыкага, ягъни пентатоникага, нигезләнгән. Пентатоника – “Penta” сүзеннән алынган, ягъни бу ярымтоннары булмаган биш аваз. Фольклор да, этник музыка да моңа нигезләнә. Әлбәттә, халык музыкасының башка үрнәкләре дә бар, ләкин безгә билгеле булган фольклорның күпчелеге ярымполутонсызлыкка нигезләнгән.
Шулардан татар музыкасы безгә якынрак һәм танышрак. Нәкъ менә татар музыкасында булган пентатоника. Һәм без, халык музыкасына стильләштерелгән музыка барлыкка китерергә теләгәндә, пентатоника иң отышлы ысул. Ул һәрчак халыкчанлыкны чагылдырачак.
Мин бик еш әлеге биш ярымтонсыз авазлар белән импровизировать итеп, тәҗрибәләр ясый башлыйм. Шул вакытта халык музыкасы, күбрәк татар музыкасы хисе тоела башлый. Ягъни безнең нинди борылышлар куллануыбызга карап, монда пентатониканы башка төрле кулланырга мөмкин дип әйтә алабыз. Бу кытай, япон яки мари пентатоникасы булырга мөмкин. Мариларда да пентатоника күп. Татарларда да. Минемчә, татар музыкасы инде күптән пентатоника рамкаларыннан чыккан һәм моңа күп мисаллар бар. Рөстәм Яхинның без яратып тыңлаган һәм белгән җырларын яки романсларын тыңлаган вакытта, пентатониканың юк икәнен күрә алабыз. Җайлы-гармоник музыка күпкә мулрак, ягъни анда мажор-минор системасының тулы ряды кулланыла. Ә кайбер вакытта, гармоник баскычлар да кушыла : мажор-минорлы, башка төр читкә тайпылышлар һәм моңа карап, бу татар музыкасы булудан туктамый.
Гомумән, нәрсә соң ул татарныкы? Без еш “моң” сүзен кулланабыз. Минемчә, моңны музыканың үз структурасы эченнән эзләргә кирәкми. Моң — ул күбрәк рухи төшенчә. Күбрәк башкарылышның тәэсиренә караган категория. Без “моң”ны ничек тәрҗемә итә алабыз? Ул җан, эчкерсезлек, моңсулык, тирәнлек, борчулар, сагыш. Барлык бу сүзләр бу төшенчәгә туры килә. Монда сүз еш кулланыла торган җай яки мелизм турында түгел. Моң турында сөйләгәндә, минемчә, алар беренчел түгел. Моң төшенчәсе пентатоникада гына түгел, теләсә кайсы җайлы системада кулланыла ала. Шуңа күрә, татар музыкасы пентатоника түгел, ә нәкъ менә моң булганда барлыкка килә.
Пентатоника – татар музыкасының хосусый төре. Бүгенге көндә без аңардан шактый еракка китсәк тә, һаман да куллана алабыз. Тулысынча пентатоникага нигезләнеп җыр, җырның нигезен язып була. Тик нәкъ менә шул моң анда булмаячак. Бу төгәл әйтергә һәм аңлатырга кирәк булмаган, бик нәзберек төшенчә.
Ангемитоника, или пентатоника как частный вид ангемитоники, вообще лежит в основе большинства музыки народов мира. Будь то это музыка Китая, или даже очень многие славянские народы использовали этот лад. Даже африканские какие-то песнопения, тот же самый spiritual, блюз, — все это основано на бесполутоновой музыка, то есть, вот именно пентатоника. Пентатоника, от слова “Penta” – то есть пять звуков, в которых отсутствуют полутона. И фольклор, этническая музыка она держится на этом. Есть, конечно, и другие примеры народной музыки, но в основном, огромное количество именно нам известного фольклора основывается на бесполутоновости.
И в том числе, татарская музыка нам ближе всего и очень знакомая. Вот именно пентатоника в татарской музыке. И когда мы хотим создать музыку, стилизованную под народную, естественно, пентатоника — это такой беспроигрышный вариант. Это то, что всегда будет вызывать ощущение именно народности.
Я очень часто делаю такие эксперименты, когда просто начинаю импровизировать именно на этих пяти звуках без полутонов и возникает сразу ощущение какой-то народной музыки, в большей степени татарской музыки. Хотя, здесь можно сказать о том, что пентатонику тоже можно использовать совершенно по-разному, то есть, смотря какие обороты мы используем. Это может быть китайская пентатоника, японская или марийская, допустим. У марийцев тоже очень много пентатоники. Или татарская. Но, на мой взгляд, и этому огромное количество примеров, татарская музыка давно вышла за рамки пентатоники. Даже слушая романсы или песни Рустема Яхина, которые мы все прекрасно знаем и любим, во многих из них уже нет пентатоники. Ладово-гармонически музыка гораздо насыщеннее, то есть там уже используется полный звукоряд мажорно-минорной системы. А иногда даже какие- то гармонические ступени добавляются: мажорно-минорные, отклонения совершенно разного рода и от этого музыка не перестает быть татарской.
Вообще, что такое татарское? Мы часто говорим слово «моң». Мне кажется, что моң не нужно искать в самой структуре музыки. Моң — это понятие такое более духовное. Категория, которая больше восходит именно к проникновенности исполнения. Как мы можем перевести «моң»? Это как душа, задушевность, грусть, глубина, переживания, тоска. Все эти слова они, отчасти, подходят под это понятие. Здесь идет не о мелизме, которая часто используется, или о ладе. Все это, мне кажется, не первостепенно, когда мы говорим про понятие «моң». А понятие «моң» оно может существовать не только в пентатонике, оно может существовать в любой ладовой системе. Поэтому, татарская музыка возникает именно тогда, когда возникает тот самый «моң», а не пентатоника.
Пентатоника — это частный вид татарской музыки. И на сегодняшний день, мы уже совершенно далеко от этого ушли, хотя мы и сегодня это можем использовать. Но можно написать песню, основу музыкальной песни, полностью основанной на пентатонике. Но в ней не будет того самого «моң». Это очень тонкое понятие, которое не нужно так буквально трактовать и буквально понимать.